Uspješan timski rad

Lakše reći nego postići?

2021/08/25

Već u školi postojale su dvije različite vrste učenika. Oni kojima bi oči zasjale kad bi čuli riječi »grupni rad« i oni drugi koji bi radije radili sami bez gubljenja vremena na rasprave. Kasnije na radnom mjestu vrlo je tražena prva skupina, tzv. »timski igrači«.

No rukovoditelji znaju da u praksi timski rad ne ide baš uvijek glatko kako bismo željeli. U ovom prilogu pozabavit ćemo se ključnim pitanjima vezanima uz timski rad.

Što zapravo znače pojmovi timski rad i vještina timskog rada? Koje sve razne uloge u timu postoje? Kako rukovoditelji mogu postići prave preduvjete za dobar timski rad i koji se uobičajeni problemi pritom javljaju? 

Što je to timski rad?

Pojmovi timski rad i vještina timskog rada danas se gotovo prekomjerno upotrebljavaju. Kako biste razumjeli kako na najbolji način možete postići cilj uspješne suradnje, te je pojmove potrebno definirati.

Timski rad

Pojam timski rad ili teamwork odnosi se na zajednički rad određene skupine ljudi u svrhu postizanja zajedničkog cilja. Na tom putu svaki član tima preuzima drugačiji zadatak. Svi uključeni daju važan doprinos ostvarenju zajedničkog cilja. Voditelj tima odgovoran je za podjelu pojedinačnih zadataka i koordinaciju procesa.

Vještina timskog rada

Meke vještine (soft skills) koje su članu tima potrebne kako bi mogao uspješno izvršiti zajednički zadatak zbirno se nazivaju vještina timskog rada. Zaposlenik koji posjeduje vještinu timskog rada može dati vrijedan doprinos izvršenju zadatka, a da pritom ne preuzme cjelokupnu koordinaciju na sebe i ne podredi se drugim članovima tima.

Timski oblik rada često se upotrebljava na projektima koji imaju određeni vremenski rok, na kojima zaposlenici iz različitih odjela ili disciplina rade zajedno. No čak i kod svakodnevnih zadataka unutar istog odjela timski je rad važan za postizanje optimalnih rezultata.

Hoće li timski rad Vaših zaposlenika biti uspješan​ne ovisi samo o članovima tima – ovisi i o tome koliko dobro svladavate svoj zadatak kao voditelja tima. U nastavku ćemo navesti neke od uobičajenih izazova s kojima se rukovoditelji susreću u ovoj ulozi.

Je li uopće moguće postići dobar timski rad?

Svima je već poznat savjet da je u molbi za posao dobro navesti »vještina timskog rada«. U konačnici se rukovoditelji kod odluke o tome uklapa li se kandidat u tim moraju osloniti na prvi dojam.

No čak i kad se zaposlenici međusobno već dobro poznaju, timski rad kojim se ostvaruje određeni cilj teže je postići nego što bismo očekivali. Zašto je to tako?


4 uobičajene zablude na putu do uspješnog timskog rada

1. Skupina osoba automatski čini tim

Ne čini svaka skupina osoba automatski tim. Tim karakteriziraju kolektivna odgovornost i jasno definirane pozicije, pravila i odgovornosti. Skupina je samo labavo udruženje pojedinaca.

2. Timovi se mogu brzo formirati

Zaista uspješni timovi rijetko se formiraju u tren oka. Bez obzira na to koliko se dobro članovi međusobno poznaju, tim se prvo mora stvoriti kroz proces razvoja tima. Ovaj proces učenja trebao bi pokrenuti rukovoditelj i razviti ga kroz radionice ili aktivnosti izvan posla.

3. Timski rad trebao bi funkcionirati i bez voditelja tima

Voditelja tima ne treba uključivati za svaki problem? Tim se treba moći ponekad i samostalno organizirati? Kad je u pitanju timski rad, ove tvrdnje nisu točne.

Da bi mogao optimalno funkcionirati, timu je potreban kompetentni voditelj tima koji će koordinirati procese. Postoje i drugi oblici rada, primjerice kolaboracija koja je jače orijentirana na samoorganizaciju.

4. Timski rad uvijek je bolje rješenje

Kolege koji uspješno rade na projektu dijele naučeno i pomažu jedni drugima. U ušima kojeg rukovoditelja to ne zvuči poželjno?

Ipak, pogrešno je pretpostaviti da su timske strukture prikladne za bilo koji zadatak. Pogotovo ako još niste poduzeli nikakve mjere za izgradnju tima, Vaši zaposlenici često gube više vremena na neproduktivni timski rad nego što bi izgubili individualnim radom. 

S obzirom na ove prepreke, nije iznenađujuće da mnogi rukovoditelji smatraju da produktivan timski rad nije realan. Ipak, uz neke predradnje, moguće je formirati vrlo učinkovit tim. U sljedećem poglavlju saznat ćete koje prednosti dobar timski rad može donijeti Vašem poduzeću.

Timski rad kao faktor uspjeha: kako Vi i Vaše poduzeće možete imati koristi od njega

Timski rad

Možda će Vaš odjel uštedjeti više vremena i resursa ako svaki zaposlenik radi svoj posao samostalno? Uspješan timski rad i kompetentno vođenje tima potrebno je naučiti, što zahtijeva početni proces učenja. Međutim, nakon što se te vještine savladaju, funkcionalne timske strukture imaju pozitivne učinke na Vaše poduzeće:

  • Bolje socijalne vještine za Vaše zaposlenike kroz poboljšanu problemsku kulturu i komunikaciju
  • Unaprijeđene vještine vođenja rukovoditelja
  • Optimizirani rezultati kroz kolektivni učinak učenja i povećani osjećaj odgovornosti
  • Izraženija lojalnost Vaših zaposlenika kroz snažniju društvenu vezu
  • Bolja priprema za digitalnu budućnost u kojoj umrežavanje i rad u globalnim timovima postaju sve važniji 

Što možete učiniti da biste ostvarili gore navedene prednosti za svoje poduzeće? Kao prvi korak trebali biste pažljivo pogledati tko su Vaši zaposlenici.

Pravi sastav: vrste osoba u timu

Radi li netko dobro u timu često ovisi o tome koliko se samopouzdano ponaša. No ni tim koji se sastoji samo od vukova samotnjaka niti onaj koji se sastoji samo od ekstroverta neće stići do cilja – pravi tim čini prava kombinacija.

Sedamdesetih godina prošlog stoljeća psiholog Meredith Belbin istraživao je koliko uspjeh tima ovisi o njegovom sastavu. Kao rezultat svojih studija identificirao je devet timskih uloga koje bi trebale biti uravnotežene u visokoučinkovitom timu:

Uloge usmjerene na djelovanje

  • Izvršitelj: proaktivan, savladava prepreke
  • Perfekcionist: savjestan, osigurava optimalne rezultate
  • Dovršitelj: organiziran, realizira planove

Uloge usmjerene na komunikaciju

  • Koordinator: komunikativan, usmjerava tim
  • Timski radnik: diplomat, posreduje u sukobima
  • Istraživač: entuzijastičan, uspostavlja kontakte

Uloge usmjerene na razmišljanje

  • Specijalist: predan, pridonosi stručnošću
  • Inovator: kreativan, predlaže nove ideje
  • Promatrač: analitičan, provjerava provedivost

Ova vrsta kategorizacije pomaže Vam da identificirate odgovarajuće snage svojih zaposlenika. Međutim, ne biste trebali zanemariti pojedinačne karakteristike. Na primjer, uzmite u obzir osobne okolnosti svake osobe i njenu emocionalnu stabilnost. Također može biti odlučujuće hoće li zaposlenik biti pozitivno ili negativno raspoložen određenog dana.

5 savjeta za uspješan rad u timu

Timski rad

Ukratko, evo pet praktičnih mjera koje će Vam pomoći pri Vašem sljedećem profitabilnom timskom projektu:

Uspješan timski rad: lakše reći nego postići? mg$

Obratite nam se!

Za dodatna pitanja stojimo Vam na raspolaganju