Uštedite na novcu i dobijte na vremenu
6 savjeta za učinkovito upravljanje skladištem
Neovisno o tome radi li se o neuglednoj podrumskoj prostoriji ili visokotehnološkoj hali – skladište materijala središnja je točka Vašeg poduzeća. To znači da je i jedan od glavnih troškovnih čimbenika. Treba dodati i to da upravo mala i srednja poduzeća često uz novac ulažu i jako puno – previše? – radnog vremena u upravljanje skladištem.
Hoćete li svoje skladište i procese koji su s njim povezani organizirati učinkovito, utjecat će na cijeli lanac stvaranja vrijednosti. Za Vaš je uspjeh stoga ključno da redovito preispitujete upravljanje skladištem i po potrebi ga prilagođavate. Cilj Vam pritom treba biti prikladno uređeno skladište kojim ćete uštedjeti na novcu i dobiti na vremenu.
Koje su zahtjevi malih i srednjih poduzeća u pogledu upravljanja skladištem?
Srednja poduzeća gospodare drugačije od velikih koncerna. Zato i imaju posebne zahtjeve u pogledu idealnog spremišta:
- Pogon treba funkcionirati s malo osoblja
- Malo dostupnog prostora treba što bolje iskoristiti
- Nepotrebno visoke troškove skladišta materijala treba izbjeći
- Svakodnevno upravljanje skladištem treba oduzimati što manje vremena
Ukratko: savršeno se skladište poput dobro podmazanog zupčanika uklapa u postojeće procese u Vašem poduzeću i pritom ne stvara nikakve gubitke uzrokovane smetnjama. Tako ćete sačuvati dragocjene resurse kao što su djelatnici, radne površine i svoj kapital.
Što je doista važno u skladištu: 6 savjeta iz prakse.
Na temu optimizacije skladišta možete pronaći mnogo različitih metoda i pristupa. No koji su od njih doista relevantni za mala i srednja poduzeća? Za Vas smo pripremili najbolje savjete. Svi se prijedlozi mogu lako realizirati u manjim do srednjim poduzećima i omogućit će Vam da prepoznate i iskoristite prilike za poboljšanje svojeg spremišta.
Pametno upravljanje inventarom: manje je više
Uvijek sve imati na zalihi? Ono što zvuči tako privlačno, za mala i srednja poduzeća nije baš preporučljivo. Velike količine uskladištene robe vežu mnogo kapitala, neprestano uzrokuju troškove i Vaše poduzeće čine nezgrapnim.
Zato je cilj učinkovitog upravljanja inventarom to da stanje na skladištu bude što manje. Vaše su prednosti smanjenje troškova za prostor, kraće vrijeme skladištenja, veća fleksibilnost i bolja preglednost. Zapitajte se:
- Što od uskladištenog inventara mogu smanjiti, a da to ne utječe na poslovne procese?
- Koju robu mogu naručivati češće u manjim količinama?
- Mogu li sa svojim dobavljačima dogovoriti prilagođenu dostavu u skladu s potrebama (just in time)?
Kontinuirana inventura: zadržite pregled
Znate li uvijek koja se roba u koje vrijeme nalazi na kojem mjestu? Ako ne znate, vrijeme je za upravljački softver koji će provoditi kontinuiranu inventuru. To znači da se svako kretanje robe evidentira i javlja u centralno računalo. Uz nekoliko klikova dobit ćete potpuno transparentno stanje na skladištu. To će i kod manjih pogona predstavljati veliku razliku:
- Reagirajte fleksibilno na nepredvidljive događaje ili spontane upite kupaca
- Automatizacijom uštedite na troškovima osoblja
- Brže pronađite robu bez dugotrajnog traženja na različitim skladišnim lokacijama
- Reagirajte trenutno bez stalnih konzultacija s osobljem skladišta
E-nabava: jednostavna online kupovina
Nabavljate li robu i usluge još uvijek na uobičajeni način tako da mukotrpno rukom ispunjavate obrasce za naručivanje? Trebali biste s ručne kupovine prijeći na standardizirani i gdje je god moguće automatizirani online proces.
Upotrebom IT sustava stvorit ćete učinkovito sučelje između dobavljača i svojeg poduzeća. Ta takozvana e-nabava srednje velikim poduzećima donosi velike prednosti:
- Ubrzat ćete procese upravljanja vašim kupovinama
- Fleksibilnije ćete reagirati na dinamične zahtjeve tržišta
- Učinkovito ćete uspoređivati cijene i moći ćete prepoznati potencijalnu uštedu
- U svakom trenutku zadržat ćete kontrolu zahvaljujući integriranim analizama i izvještajima
- Pripremit ćete svoje poduzeće za potpuno digitaliziranu budućnost
Prelazak na elektroničku nabavu ključni je korak u smjeru optimalnog upravljanja skladištem – i nije tako skupo kao što mislite.
Manje problema: pravilno skladištenje kartonskih kutija
Skladište i kartonske kutije – dva nerazdvojna pojma. Gotovo svako poduzeće upotrebljava te univerzalna pomagala za pakiranje. I to s pravom jer je karton zahvalan, nezahtjevan materijal ako poštujemo nekoliko načela:
- Kartonske kutije skladištite pri temperaturi od 15 do 20 stupnjeva i vlažnosti zraka ispod 60 posto
- Kartonske kutije po mogućnosti slažite na radnoj podlozi, a ne na paletama
- Kartonske kutije u skladištu provjeravajte svakih šest mjeseci te zamijenite neispravne prije nego što dođe do oštećenja robe
- Postojeći prostor najbolje ćete iskoristiti s pravokutnim kartonskim kutijama
- Dopuštena težina paketa ne smije se prekoračiti
Više reda: razuman raspored robe i natpisi
Učinkoviti radni procesi alfa su i omega optimalnog skladišta. Pravilan raspored robe osnova je toga. Važnu ulogu pritom igraju optimalno korištenje prostora i ergonomija:
- Često korištena roba treba biti lako dostupna, a rijetko traženi posebni modeli smiju se skladištiti više straga. Stvari koje se često traže zajedno, držite u blizini.
- Robu skladištite tako da se Vaši djelatnici prilikom podizanja i nošenja što manje opterećuju. To znači da tešku robu slažete blizu poda, a lakšu smjestite na regale iznad.
- Uvedite jasno strukturirani red kako bi se predmeti mogli brzo i ciljano pronaći. Natpisi dodatno omogućuju preglednost.
Više slobode i jasnoće: izdvojite svoje skladište
Stara poduzetnička mudrost kaže: usredotoči se na ono u čemu si dobar, a ostalo delegiraj. Snaga je Vašeg poduzeća u njegovoj glavnoj djelatnosti – a ne u upravljanju skladištem. Zato je za mala i srednja poduzeća u mnogim slučajevima dobro da izdvoje skladište.
Kako biste donijeli odluku koja je ispravna baš za Vaše poduzeće, pouzdajte se u transparentni pregled troškova i savjetodavni razgovor sa stručnjakom za izdvajanje (outsourcing).
Potražite kompetentnog partnera za svoje skladište koji će Vašem skladištu osiguravati najnoviju tehnologiju, koji će nadzirati procese, a u slučaju problema djelovat će brzo i ciljano. Prednosti su očite:
- nadležnosti za sva pitanja o skladištu jasno su podijeljene
- Vi ćete imati slobodne kapacitete za druge zadaće u svojem poduzeću
- smanjit ćete tekuće troškove i uštedjet ćete si ulaganje u novu skladišnu tehniku
Optimizacija skladišta trajan je proces koji će uvijek iznova zahtijevati Vašu pažnju. No naše je iskustvo pokazalo da se to isplati. Ulaganje će Vam se višestruko vratiti u vremenu i novcu. Zato, odvažite se staviti svoje upravljanje skladištem na test! Za individualno savjetovanje u vezi sa skladištem tu smo za Vas.