Pomoć pri odabiru i pretraživač proizvoda za navozne rampe i pretovarne rampe
Navozne i pretovarne rampe spadaju u skupinu proizvoda koji se navodno podrazumijevaju i koje najčešće počinjemo cijeniti tek kad ih više nema – npr. kad treba tešku robu utovariti u transportno vozilo ili kad kao osoba u invalidskim kolicima želite prijeći stepenice. Dovoljan razlog da tim toliko važnim pomagačima za prevladavanje visinskih razlika odmah posvetimo nešto više pozornosti!
Mogućnosti primjene
Kako se sve mogu koristiti navozne rampe, rampe za invalidska kolica i pretovarne rampe?
Kao što smo spomenuli na početku, mostovi za pragove, pretovarne rampe i sl. koriste se u različitim oblicima i na različitim mjestima u poslovnom i privatnom području. Općenito ih možemo podijeliti prema …
- … vrsti visinske razlike koju trebaju prevladati (npr. kabeli, stepenice, rubnici, visinska razlika između poda i vozila itd.) …
- … onome tko ili što treba prevladati tu visinsku razliku, pri čemu je ovdje raspon između transporta ljudi i robe ogroman (od invalidskih ili dječjih kolica pa sve do transportnih vozila ili teških industrijskih strojeva) …
- … općoj namjeni. U industriji ili obrtu za kolica, transportne uređaje, viličare ili motocikle ili u vrtlarstvu i hortikulturnom uređenju za kolica za guranje, kosilice ili bagere. Često se koriste i za lakši ulazak vozača pomičnog transportera u odgovarajuće vozilo.
Važno: I u pogledu neometanog prolaska navozne rampe igraju veliku ulogu kad osobama u invalidskim kolicima i osobama s invaliditetom treba omogućiti lagan pristup javnim ili privatnim područjima.
Odabir
Kad Vam treba rampa, a kad staza?
Staza ili rampa, pitanje je sad! Ali tu nema paušalnog odgovora jer za obje izvedbe postoje mnogobrojne mogućnosti primjene i u mnogim su slučajevima potencijalno prikladna oba rješenja. Zato u konačnici odlučuju detalji:
- Navozne staze, pretovarne staze i sl. najčešće se prodaju u dvostrukom pakiranju te se postavljaju na odgovarajućoj udaljenosti jedne od drugih. U pogledu dimenzija relativno su kompaktne i imaju malu vlastitu težinu pa se najčešće lako pospremaju.
- Kod pretovarnih rampi prije svega je važno unaprijed razmisliti želite li mobilno ili stacionarno rješenje. Mobilne rampe često nose i postavljaju korisnici. Zato moraju biti relativno lagane, čime im se ograničava veličina i nosivost, dok se stacionarne navozne rampe ili ugradbeni modeli isplate u slučaju česte upotrebe, npr. kao rampe za pragove vrata ili kao fiksno ugrađene rampe za invalidska kolica u vozilu te se njima lako rukuje. Ovdje je uvijek važno dobro odvagati dobre i loše strane i što točnije procijeniti kasniju namjenu.
Kako da najlakše pronađem odgovarajuću rampu ili stazu?
Dok odlučujemo o tome koje ćemo modele preuzeti u svoj asortiman, a koje nećemo, uvijek vodimo računa o tome da biramo proizvode koji će biti prikladni za što veći broj naših klijenata te da se radi o uistinu »svestranim proizvodima«.
Našu ponudu rampa i staza filtrirajte prema uobičajenim kriterijima kao što su širina, dužina, materijal, vlastita težina, nosivost i visinska razlika koju treba prevladati te, naravno, cijena. Mi ćemo Vas dovesti do odgovarajućeg proizvoda. S pomoću filtara »karakteristika«, »oprema« i »površina« osim toga možete odabrati navozne rampe s određenim dodatnim obilježjima.
Na što trebam obratiti pozornost u pogledu nosivosti?
Dobra vijest: zapravo više ne morate ni na što posebno paziti. Samo jednu grešku nikako ne smijete napraviti, a to je da umjesto bruto težine računate s neto težinom. To konkretno znači da ne trebate uračunati samo čistu težinu uređaja ili stroja koji želite utovariti, nego uz to i npr. težinu ljudi koji će istovremeno koristiti rampu, goriva itd.
Kod staza biste obavezno prethodno trebali provjeriti odnosi li se navedena maksimalna nosivost na jednu stazu ili na jedan par. I treći i posljednji savjet: bolje previše nego premalo. To nije loš stav i iz sigurnosnih razloga jer se preopterećenje ubraja među najčešće uzroke nezgoda u radu s rampama za invalidska kolica, pretovarnim stazama i sl.
Kako mogu pronaći odgovarajuću širinu rampe?
Ovdje ima malo iznenađenja jer se podrazumijeva da širinu navozne rampe treba prilagoditi vozilu kojem je namijenjena. Kod pretovarnih staza relevantna je širina guma na vozilu. Ako se na kraju rampe nalaze vrata, uvijek pazite na razmak između dovratnika, dubinu okvira vrata i eventualno dubinu niše.
Općenito: u pogledu širine rampe uvijek budite velikodušni, a ako niste sigurni, radije odaberite veći model. Jednim dijelom to Vam je i obaveza jer u Njemačkoj između ostalog i propisi strukovnih udruženja definiraju dimenzije koje treba obavezno uračunati radi sigurnosti. Pritom se razlikuje između transportnih sredstava na ručni i motorni pogon:
- Kod transportnih sredstava na ručni pogon čija širina traga prelazi 0,75 m širina rampe mora biti 0,5 m veća od širine traga.
- Kod motornih transportnih sredstava čija širina traga prelazi 0,55 m širina rampe mora biti 0,7 m veća od širine traga.
Uvijek imajte na umu činjenicu da se ta pravila u svakom trenutku mogu promijeniti. Zato se uvijek dobro upoznajte s aktualnim propisima – ili se jednostavno obratite nama i pitajte nas za savjet. Uvijek ćemo Vam rado pomoći!
Sprečavanje rizika
Koji su najčešći uzroci nezgoda u radu s rampama i kako mogu rizike svesti na najmanju moguću mjeru?
Naravno da nikada ne možemo spriječiti sve nezgode koje se događaju u radu s navoznim rampama, rampama za invalidska kolica, pretovarnim rampama i sl. Ali većinu možemo! Uzroci su prečesto nestručna upotreba rampi uslijed preopterećenja, nedostatno osiguranje itd. U sljedećih šest točaka predstavljamo najčešće pojedinačne uzroke nezgoda:
- Prekoračena je nosivost rampe pa dolazi do zatajenja materijala.
- Vozilo koje se tovari otkotrlja se ili se rampa nagne ustranu ili transportno sredstvo sklizne s navozne rampe.
- Ljudi se okliznu, padnu ili se spotaknu na rampi ili im udovi zaglave između vozila i tereta.
Kako se mogu spriječiti takve potencijalne nezgode? Hm, kod prve točke – prekoračenja nosivosti – pomažu samo matematika i oprez. Druge dvije opasnosti mogu se spriječiti sigurnosnim karakteristikama kao što su putovi prolaza, sigurnosni svornjaci, bočni graničnici i protuklizni premazi.
»Uspon« kao čimbenik
Zašto su uspon i dužina najvažniji čimbenici pri kupnji rampe?
Ako ste došli dovde, sve ste napravili kako treba jer ste vjerojatno stigli do najvažnijeg poglavlja o navoznim rampama. Neovisno o tome radi li se o rampi za rubnike, rampi za održavanje ili utovarnom mostu, ni o jednoj drugoj temi nećete pronaći toliko dijelom čak i proturječnih informacija kao o prikladnoj dužini i usponu. Zato vam ovdje donosimo najvažnije činjenice:
Dužina rampe i uspon rampe idu jedno s drugim.
Što je kraća rampa, strmiji je uspon odnosno veći je nagib. A što je rampa duža, uspon i nagib su manji.
Ključna je utovarna visina.
Utovarna visina je okomita visinska razlika između tla i točke na koju treba sjesti rampa. Ili ukratko: nju treba premostiti!
Različite namjene? Različiti usponi!
Za neke su primjene zakonom propisani maksimalni usponi, a kod drugih modela postoje samo preporuke i orijentacijske vrijednosti. Općeniti kriteriji koji odlučuju o ispravnom usponu su npr. privatna ili javna upotreba, nosivost rampe ili staze, prostor koji Vam stoji na raspolaganju itd.
Ako niste sigurni, bolje je niže.
Preporučene maksimalne vrijednosti uspona rampe trebate uzeti kao takve i nikako ih nemojte prekoračivati. Upravo suprotno: bolje je da budu što niže. Što je rampa manje strma, lakše ćete je prevladati.
Kako mogu izračunati potrebnu dužinu navozne rampe ako znam maksimalno dopušteni odnosno željeni uspon?
Vrlo jednostavno:
(utovarna visina u cm / uspon) * 100 = dužina u cm
A evo i primjera s utovarnom visinom od 1,2 m i usponom od 20%:
(120 cm / 20) * 100 = 600 cm
---> U ovom bi slučaju rampa trebala biti dugačka najmanje šest metara.
Pritom je važno da u računicu ne uzmete samo čistu dužinu rampe, nego i područje ispred i iza navozne rampe. Uračunajte i dovoljno prostora za sigurno manevriranje.
Koji su maksimalni usponi za koje poslove?
Neovisno o tome radi li se od transportu ljudi ili robe: maksimalan uspon kod navoznih i pretovarnih staza prema strukovnim udrugama ne smije prelaziti vrijednost od 30% (odgovara omjeru od cca. 1:3,33); što približno odgovara kutu od 17 stupnjeva. Pritom treba voditi računa o tome da kod uspona između 12,5% i 30% vrijede posebni zahtjevi u pogledu protukliznih svojstava.
Za rampe za invalidska kolica odnosno rampe za osobe s invaliditetom vrijede detaljni zahtjevi u pogledu uspona. Uspon, za orijentaciju, ne bi smio biti veći od 6%, pri čemu su ovisno o okvirnim uvjetima (električni pogon ili sl.) dopušteni i drugi usponi.
Zakoni i propisi
Koji propisi vrijede za navozne rampe za osobe s invaliditetom?
Kad se koriste rampe za invalidska kolica, prije svega treba razlikovati između javne i privatne upotrebe jer u javnom području, osobito u pogledu uspona, vrijede druge odredbe i orijentacijske vrijednosti.
Najprije sažetak s nekoliko ključnih točaka o osiguravanju slobodnog kretanja pomoću navoznih rampa u javnom području, pri izgradnji stanova za iznajmljivanje itd.:
- Uspon rampe za invalidska kolica smije iznositi najviše 6%.
- Poprečni nagib rampe nije dopušten.
- Korisna gazna širina mora iznositi najmanje 120 cm.
- Rampa mora s obje strane imati rubove odnosno rubne odbojnike visoke najmanje 10 cm, ako rampu s bočne strane ne omeđuje zid.
- S obje strane na visini od 85 – 90 cm moraju postojati rukohvati promjera 3 – 4,5 cm.
- Maksimalna dužina rampe smije iznositi najviše šest metara. Ako rampa treba biti duža, između dva se dijela treba nalaziti 150 cm dugački podest za odmor.
- Ispred i iza rampe za invalidska kolica treba osigurati područje za manevriranje odnosno površinu za kretanje, a propisano je 150 x 150 cm.
- Na kraju rampe ne smiju biti silazne stepenice.
- U vanjskom području rampe za invalidska kolica moraju imati odvodnju; sve površine moraju biti protuklizne.
A evo još i preporuka za upotrebu rampa za invalidska kolica u privatnom području, osobito u pogledu uspona:
Budući da maksimalan uspon od 6% u pravilu zahtijeva vrlo dugačku rampu, rampa za invalidska kolica u privatnom području u odgovarajućim uvjetima može biti i strmija. Sljedeće orijentacijske vrijednosti za uspon rampe samo su preporuke i iskustvene vrijednosti i ne temelje se na zakonu:
- 6% za osobe koje same upravljaju kolicima
- 6 – 10% za jače osobe koje same upravljaju kolicima
- 12 – 20% ako invalidska kolica gura jedna osoba
- 20% za invalidska kolica s električnim pogonom
Kod ispravnog uspona uvijek treba voditi računa o snazi i spretnosti osobe koja vozi odnosno gura invalidska kolica te o vrsti invalidskih kolica.
Važno je i moguću opasnost od prevrtanja invalidskih kolica svesti na najmanju moguću mjeru. To ovisi o težištu; a čimbenici su npr. tjelesna građa osobe koja upravlja invalidskim kolicima i način ulaska na rampu (npr. spuštanje na stražnjim kotačima). Zato je i tu bolje da se odlučite za dužu rampu. Time se ne povećava samo udobnost za sve korisnike nego i sigurnost.
Oprema
Koje varijante opreme i dodatne karakteristike postoje kod navoznih i pretovarnih rampa?
Sa zaštitnim rubom ili drškom ili bez njih, preklopne i sklopive, mobilne ili stacionarne, s mogućnošću namještanja visine ili bez nje… upravo ste upoznali mnogo čimbenika koji su važni pri kupnji rampe. Jedan aspekt koji ipak želimo nešto detaljnije predstaviti je površina. Tu možete birati između zatvorene ili otvorene izvedbe, pri čemu je otvorena varijanta posebno prikladna za upotrebu na otvorenom za uklanjanje prljavštine, vode i sl. Po pitanju površine najčešće možete detaljnije birati između sljedećih mogućnosti:
- Rešetkasta površina
- Perforirana površina
- Glodana površina
- Protuklizna površina odnosno osiguranje od klizanja
Komu se mogu obratiti ako imam pitanja?
Pa kakvo je to pitanje? Nama, naravno! U konačnici kod navoznih i pretovarnih rampa svaka je primjena individualna, pa je uvijek važno pronaći što savršeniji proizvod za individualne zahtjeve i okvirne uvjete. Zato ne oklijevajte: nazovite nas na broj 0800 - 68 00, pišite nam na e-adresu servis@kaiserkraft.hr ili nam se javite putem obrasca za kontakt. Radujemo Vam se!