0800 - 68 00 
  Ispis stranice

Način za najbolju zabavu.

Svaki početak je težak.

Hektično premješta listove ovamo i onamo, prema gore, ponovno prema dolje, ili ne, možda ipak unaprijed. Nervozno poseže u torbu i iz nje izvlači flomaster. Sada je još jednom na redu podcrtavanje, označavanje, točkanje. Petar je iskusan u svome području. No u čemu je kvaka? Teško mu pada drugima objasniti svoja stručna znanja.

Kako se započinje s prezentacijom? Kako oduševiti svoje slušatelje?

Znamo da postoje zaista dobri prezentacijski materijali zahvaljujući kojima je jednostavno objasniti temu o kojoj se priča. No također znamo da ta pomagala nisu ni približno dovoljna kako bi Vas pretvorila u vrhunskog moderatora. Stoga želimo da kod nas dobijete baš sve za uspješnu prezentaciju: jezična stilska sredstva i primjeri iz prakse u jednakoj su mjeri važni kao i proizvodi iz naše trgovine.

U najgorem slučaju.

Ili kako to Petar možda nije trebao učiniti.

Petar očito još nije pronašao odgovore na naša ishodišna pitanja. On nam predočuje način na koji stvari jednostavno ne idu: započinje s predugačkim citatom koji ni na koji način nije povezan sa stvarnom temom. Koristi se gotovo isključivo stručnim izrazima koji nisu razumljivi svim slušateljima. Čita dugački tekst s PowerPoint prezentacije.

 

I pritom mu promiče da su njegovi slušatelji zaspali. 

U najboljem slučaju.

Kako ćete započeti svoj govor.

1. Uvod.

Ako unaprijed i pod svaku cijenu želite obznaniti o čemu će biti riječi u Vašem govoru, onda ga jednostavno raščlanite na tri jednostavne točke: problem, ideja, rješenje.

»Naš sustav gospodarenja robom zastario je. Stoga smo se upustili u potragu za najboljim alternativama i usporedili smo ih. Taj je postupak urodio sustavom koji je jasni pobjednik, a danas ću Vam pokazati zašto je tomu tako.«

2. Iznenađenje.

Ako spremite iznenađenje, brzo ćete privući pažnju svojih slušatelja.


  1. Stupite u dijalog sa svojim slušateljima, postavljajte im pitanja ili od njih tražite doprinos temi. »Snalazite li se dobro s Vašim sustavom gospodarenja robom? Postoji li nešto što biste poboljšali?« Bijele ploče ili prezentacijske ploče nude se kao najbolje rješenje za zapisivanje ideja prisutnih, posebice ako se kasnije u svome govoru želite pozvati na izrečeno i na taj način dati do znanja da ste i Vi imali ista razmišljanja.
  2. Pobudite maštu slušatelja: »Zamislite da živite u 22. stoljeću. Što mislite, na koji će način naručivanje i prodaja izgledati u budućnosti?« Slušatelji sada imaju mogućnost aktivnog i misaonog uključivanja u temu, i to prije no što Vi predstavite svoja rješenja.
  3. Šokirajte ih scenarijem za najgori slučaj: »Ako sada ne promijenimo naš sustav, za najkasnije pet godina promet će nam se prepoloviti.« Najkasnije bi sada svima trebalo biti jasno da je Vaša tema brizantna i važna.

3. Obećanje.

Obećanja bi se trebala održati. Ako Vam to uspijeva, davanje obećanja dobra je stvar: »Nakon ovog izlaganja dobit ćete volju raditi s našim novim sustavom!« Ako Vam to ne uspijeva, nemojte niti davati obećanja.

4. Početna rečenica.

Započnite s temeljnom tezom. Steve Jobs predstavio je prvi iPhone 2007. godine na sljedeći način: »Tvrtka Apple danas će nanovo izumiti telefon.« Ova vrsta početnih rečenica ima značajku krilatice koja se proteže duž cjelokupne teme prezentacije.

Zapaprite svoj govor.

Sredstva koja ispunjavaju svoju svrhu.

Petar zaista nije rođeni govornik. Uz prepričavanje stručnih termina i brojna zastajkivanja te zamuckivanja muči se s izgovaranjem pridjeva, glagolskih imenica i složenih nakupina većeg broja zavisnih rečenica. Kada bi usvojio nekoliko jednostavnih stilskih sredstava, njegovi slušatelji ne bi se u tolikoj mjeri dosađivali.

Vi također ne morate biti vrhunski moderator da biste mogli baratati sljedećim pravilima:

1. Kratko i jasno.

Pokušajte se u jednoj prilici koristiti s manje od 150 znakova za rečenice kojima započinjete temu! Što su one kraće i jasnije to će ih Vaša publika moći lakše zapamtiti. Kratke rečenice također se jednostavno zapisuju na list papira ili bijelu ploču. »Naše poduzeće mora ostati konkurentno. Stoga se sada upoznajte sa sustavom gospodarenja robom budućnosti!«

2. Problem i rješenje.

Konkurentna poduzeća, loše gospodarske okolnosti ili stručni problemi. To su prepreke koje morate nadvladati? Onda to i učinite. Pokažite koje bi posljedice mogle nastupiti zbog takvih »protivnika« i neka Vaše rješenje lebdi u sobi poput »heroja«.
Berlinski zid predstavljao je Willyju Brandtu protivnika još i prije sigurnog kraja Njemačke Demokratske Republike: »Berlin će živjeti i zid će pasti. Uostalom, dragi prijatelji, djelić te ogavne građevine, jedan njezin dio, po mome bi mišljenju mogao ostati stajati kao povijesno čudovište.« Iz današnje perspektive znamo: po tome su pitanju prepreke zaista i svladane.

3. Prednosti i činjenice.

Naravno da su tehnički detalji i postupci provođenja postupaka važni, no još je važnije znati što oni donose slušateljima. Dakle, ako prvo utvrdite koju korist Vaše slušateljstvo ima od tih činjenica, ono će također željeti znati kako nešto funkcionira. Te prednosti stoga bi trebale biti jasno vidljive u prostoriji, primjerice na prezentacijskoj ploči ili pričvršćene na oglasnu ploču.

4. 1, 2 i 3.

Upute koje su raščlanjene u tri dijela lakše se prate. Pozornost slušatelja u pravilu ostaje sačuvana sve do trećeg dijela.
Steve Jobs jednom je pomoću pravila trojke predstavio iPhone: »Danas predstavljamo tri revolucionarna proizvoda.« No ustvari je bila riječ samo o jednom proizvodu s trima funkcijama, no te tri funkcije nitko nije zaboravio; slušanje glazbe, mobilno telefoniranje, surfanje internetom. I to je bio trenutak rođenja pametnog telefona.

5. Prodaja i snovi.

Prodajte snove! U tome slučaju nećete prodavati novi sustav gospodarenja robom već i obećanje jednostavnijih postupaka naručivanja, boljeg prometa poduzeća ili većeg prihvata podataka.

6. Tekst i slika.

Nastojte se ne ponavljati. Radije se koristite prikladnim slikama koje će ljudima ostati u sjećanju. Za ključne riječi, tematska težišta i prednosti k tomu se možete koristiti stijenkama za prezentiranje. Ako su prezentacije nešto što često radite, nabavite si moderacijski kovčeg kako bi Vam svi potrebni materijali uvijek bili nadohvat ruke.

7. Brojevi i usporedbe.

Veliki brojevi nešto su što slušatelji ne shvaćaju odmah. Što je broj veći to je važnije pronaći analogije ili usporedbe koji će slušateljima izgovorene podatke učiniti relevantnima.
Heinz Smital iz tvrtke Greenpeace u jednom je od svojih govora protiv korištenja atomske energije napravio sljedeću usporedbu: podigao je čašu koja je do tri četvrtine bila napunjena vodom i rekao da je ta količina cezija-137 dovoljna za kontaminaciju polovice kopnene površine Njemačke.

8. Jednostavno i izravno.

Stručna terminologija, dugačke riječi i brojni pridjevi pod svaku bi se cijenu trebali izbjegavati. Jasan, jednostavan i izravan jezik puno je učinkovitiji.

9. Emocije i strast.

Imate li slike, video zapise ili anegdote koje odgovaraju Vašoj temi i koje će pobuditi emocije? Radost, oduševljenje i ganutost? Onda ih upotrijebite u trenutku iznošenja neke važne informacije. Ona zatim biva povezana s trenutkom koji se neće zaboraviti.

I još jedna stvar.

Što je sljedeće?

Vježba čini govornika, misli Petar. Takav prezentacijski neuspjeh kao što je prethodno bio opisan više nikada ne bi htio doživjeti. Stoga se koristi stilskim sredstvima koja su po njegovu mišljenju najbolja te slaže sadržaje za svoju sljedeću prezentaciju. Pred zrcalom uvježbava govor, uvježbava ga i pred svojom obitelji i naposljetku ga za svaki slučaj još jednom iznosi pred svojim suradnicima. Na taj način razvija vlastiti stil te na moderiranje počinje gledati kao na nešto zabavno. Petar na taj način djeluje prema naputku Stevea Jobsa: »Ostanite gladni, ostanite ludi!«.

Usporedba proizvoda