Kotači
Kupiti nekoliko kotača? Ništa lakše. U najboljem slučaju: otići na internet, u polje za pretraživanje unijeti »kotači«, odabrati ih i naručiti. Kada ih dostave, potrebno ih je još samo pričvrstiti i gotovo.
To može upaliti. Kada ne bi postojao najgori scenarij: kotači ne mogu izdržati teret i slamaju se, otpor kotrljanja je prevelik i ne možete se pomaknuti s mrtve točke. Ili klasična situacija: kotač se uopće ne može montirati jer nema pravu vrstu pričvršćivanja.
Stoga provjeri koji ti kotač odgovara
Mi ne želimo da odaberete pogrešnu veličinu ili pogrešni materijal. Stoga smo za Vas prikupili najvažnije informacije kako bismo Vam pomogli pri kupnji kotača i opreme. Pitanja koja nam klijenti postavljaju o našim kotačima iskoristili smo kao osnovu za ovaj savjetnik i objedinili ih u tematske blokove. Ako želite saznati nešto o određenoj temi, odaberite odgovarajući odlomak.
Kotač
Kotač je kotač
I koji su mu sastavni dijelovi? Kotač se sastoji od hodne obloge/trake, naplatka i ležaja kotača. Vrlo jednostavno.
Ali kotač je i više od kotača
Kako? Tako da se kotač ugradi u kućište. Ovisno o vrsti kućišta tada je riječ o okretnim kotačima ili fiksnim kotačima.
Okretni kotači mogu se pomoću pomičnog kugličnog ležaja okretati za 360° i jamče dobro manevriranje. Fiksni se kotači pak ne mogu okretati, odnosno nepomični su i osiguravaju dobro pravocrtno kretanje.
Najčešće se montiraju 2 okretna kotača i 2 fiksna kotača.
Konstrukcija kotača
Kotač
D = Ø kotača
d = Ø osovine
n = dužina glavčine
B = širina kotača
b = gazna površina
Okretni kotač
1 = ploča za zavrtanje
2 = element za upravljanje
3 = kotač
4 = materijal osovine
a = doseg
r = radijus zakretanja
h = visina konstrukcije
Ploča za pričvršćivanje
p = dimenzija ploče
l = razmaci između rupa
d = Ø rupe
Vrste blokada
Stani i stoj.
Naši okretni kotači isporučuju se s dvostrukom blokadom. Ali što to ustvari znači i koje još vrste blokada postoje?
Dvostruka blokada znači da se blokira kretanje kotača i okretanje pomičnog ležaja/viličaste glave. Dvostruka se blokada jednostavno aktivira nogom. Prednost: za razliku od blokada kotača ona nudi značajno sigurnije stajanje. Blokada kotača zaustavlja samo kretanje kotača, a blokada smjera samo zakretanje pomičnog ležaja.
Razlikujemo dvije vrste blokada:
Prednja blokada
- Ručica blokade nalazi se ispod uređaja u smjeru kretanja
- Sprječavanje ozljeda nastalih zbog izbočene ručice
- Ručica blokade može se aktivirati samo bočnim pomicanjem uređaja
Stražnja blokada
- Ručica blokade smještena je suprotno od smjera kretanja
- Ručica blokade stoga se može odmah aktivirati nogom
Pričvršćenje
Zavrtanje ili uticanje?
Postoji šest različitih mogućnosti pričvršćivanja naših kotača. Nije svaki prikladan za sve i kod svakog postoje važne stvari o kojima biste trebali voditi računa.
Pričvršćivanje na ploču
To je najčešći način pričvršćivanja. Kotač se vijcima pričvršćuje na uređaj pomoću ploče koja se nalazi na kućištu. Vodite računa o dimenzijama ploče, Ø provrta za vijke i razmacima provrta za vijke.
Ekspander
Ekspander se stavlja u postojeći provrt na uređaju ili u postojeći kraj cijevi. Vijak utaknut kroz rupu na poleđini kotača pritezanjem širi ekspander te se može sigurno pričvrstiti.
Važno: ekspander treba odabrati u skladu s unutarnjim Ø cijevi kako bi kotač čvrsto sjeo.
Pričvršćivanje pomoću rupe na poleđini
Pažnja: pričvršćivanje pomoću rupe na poleđini moguće je samo kod okretnih kotača.
Jedan se vijak utiče kroz rupu na poleđini. Vodite računa o Ø ploče i Ø rupe na poleđini.
Pričvršćivanje pomoću navojnog svornjaka
Pažnja: pričvršćivanje pomoću navojnog svornjaka moguće je samo kod okretnih kotača.
Isporučeni vijak utiče se kroz rupu na poleđini kućišta kotača. Uobičajene dimenzije navojnog svornjaka u ovome su slučaju M8, M10 i M12. Vodite računa o Ø navojnog svornjaka i duljinama navojnih svornjaka. Oni moraju odgovarati uređaju.
Pričvršćivanje pomoću zatika
Pažnja: pričvršćivanje pomoću zatika moguće je samo kod okretnih kotača.
Pričvršćuje se pomoću zatika s poprečnim provrtom koji se nalazi u prihvatu na uređaju. Kotač se pričvršćuje na način da se klin ili vijak fiksiraju kroz poprečne provrte prihvata i zatika.
Pričvršćivanje utičnim svornjacima sa steznim prstenom
Ovo je tipičan način pričvršćivanja kotača za uredske stolice. One se montiraju vrlo lako bez alata.
Pažnja: promjer i duljina utičnog svornjaka moraju točno odgovarati prihvatu na uređaju ili uredskoj stolici. Najbolje je da u tu svrhu pribilježite dimenzije demontiranog starog kotača.
Ležaj kotača
Kotači i njihove zadaće
Pomičete li kolica, namještaj ili uređaje često ili rijetko? Pomičete li ih brzo ili sporo? Na ta biste pitanja trebali odgovoriti prije nego što donesete odluku o ležaju za svoje kotače. Ovdje ćete saznati koji je ležaj kotača najprikladniji za Vašu primjenu.
Klizni ležaj
Jednostavno uležištenje, većim dijelom bez potrebe za održavanjem. Neosjetljivo na udarce. Prikladno za uporabu na mokrim područjima. Za uređaje s malom brzinom (maks. 4 km/h) i za kratku udaljenost.
Valjkasti ležaj
Čvrsto, otporno uležištenje, većim dijelom bez potrebe za održavanjem. Malo trenje ležaja. Neosjetljivo na udarce. Trajno podmazivanje. Najčešće korišteni ležaj za uređaje s malom brzinom (maks. 4 km/h). Lakši hod u usporedbi s kliznim ležajevima.
Precizni kuglični ležaj
Za brzine do 4 km/h i veća opterećenja. Mali otpor kotrljanja u radu, mali otpor pri pokretanju.
Vaš odabir
Gotovo savršeni kotač
Trebate kotače, ali ne znate koji točno ispunjavaju Vaše zahtjeve? Ovdje ćemo Vam dati nekoliko orijentacijskih točaka koje će Vam olakšati odabir. No za početak: univerzalno upotrebljivi kotači prikladni za svaku primjenu ne postoje. Previše je međusobno ovisnih kriterija.
Odabir kotača u prvom redu ovisi o:
- potrebnoj nosivosti
- svojstvima poda
- intenzitetu uporabe
- okolnim utjecajima (temperatura i promjene temperature, kemikalije, vlaga, higijenski zahtjevi)
- zadanim dimenzijama kao što su promjer kotača, visina i dužina glavčine/ugradnje, odnosno dimenziji ploče i razmacima provrta za vijke
Nosivost
Kakvu nosivost mora imati kotač?
Nosivost kotača možete odrediti pomoću jednostavne formule:
nosivost = (vlastita težina uređaja + maks. teret) / 3
Dijeli se s 3 jer su na neravnim podlogama i kod uređaja sa 4 kotača često samo 3 kotača u kontaktu s podlogom te oni moraju nositi cijelu težinu.
Nosivosti kotača navedene u našem asortimanu vrijede za brzine do 4 km/h i temperature okruženja od 10 °C do 30 °C.
Svojstva poda
Je li pod grub ili ravan? Radi li se o pločicama, estrihu, tepihu, neosjetljivom industrijskom podu ili osjetljivom drvenom podu?
Općenito vrijedi sljedeće: mekani kotači za tvrde podove, a tvrdi kotači za mekane podove. Tako ćete imati dobre preduvjete za tih i lagan transport.
Odaberite kotače koji ne ostavljaju tragove ako želite spriječiti tragove nastale habanjem gume. Kod podnih pragova treba uračunati dodatnu nosivost.
Za područja s prehrambenim proizvodima/kantine i mokre podloge odaberite kotače s kliznim ležajem i kućištem od plemenitog čelika.
Intenzitet uporabe
Hoće li se uređaj pomicati povremeno ili stalno?
Odaberite odgovarajuće uležištenje kotača (gore).
Okolni utjecaji
Svako mjesto uporabe sa sobom donosi posebne zahtjeve.
Vlaga, hladnoća, vrućina, promjene temperature, električna provodljivost i kemikalije utječu na izdržljivost, svojstva kotača i lakoću kretanja.
Ima li u Vašem području uporabe takvih posebnih uvjeta? Onda se prije naručivanja raspitajte kod nas. Mi ćemo Vam pomoći da odaberete prikladnu opremu kotača!
Udobnost
Uz navedena svojstva možete odabrati i željenu udobnost:
- miran hod (ravnomjeran hod)
- otpor pokretanja i kotrljanja
- mogućnost manevriranja (jednostavnost korištenja)
- Skala tvrdoće
Ovdje ćete pronaći objašnjenja nekih pojmova:
Otpor pri pokretanju
Sila koja je potrebna da bi se kotač pokrenuo iz mirovanja. Savjet: po mogućnosti odaberite veći kotač.
Otpor kotrljanja
Sila koja je potrebna da bi se održalo ravnomjerno kretanje kotača. Savjet: po mogućnosti odaberite veći kotač.
Temperaturna otpornost
Temperaturno područje u kojem se kotač može koristiti. Pri tome treba voditi računa o tome da postoje posebni kotači koji se koriste u hladnjači.
Kemijska otpornost
Otpornost kotača u kontaktu s raznim kemikalijama. Pošaljite nam listu s podacima i raspitajte se!
Otpornost na habanje
Otpornost hodne površine gume na mehaničko trošenje.
Kotači koji ne ostavljaju tragove
To primjerice znači da nema tragova od habanja gume na linoleumu, pločicama ili drvu. Tragove ne ostavljaju kotači s gumama od PU, punom gumom sa sivim trakama i svi prikladno označeni proizvodi u našem asortimanu.
Skala tvrdoće
Tvrdoća površine kotača utječe na glatku vožnju i udobnost. Tvrdoća je označena prema skali. Veličina se kreće od 0 (vrlo mekana) do 100 (vrlo tvrdo).
U skladu s važećim normama DIN 53505 i DIN ISO 7619-1, tvrdoća kotača određuje se različitim postupcima. Mekani materijali označeni su oznakom A, dok su tvrdi materijali označeni oznakom D.
Materijal
Velika kontrolna lista.
Ovisno o mjestu uporabe i namjeni, materijal od kojeg su kotači izrađeni igra važnu ulogu. U sljedećoj tablici možete saznati u kojoj mjeri materijali koje kod nas možete odabrati ispunjavaju najvažnije zahtjeve za Vašu opremu kotača (od + do +++++).
Standardna puna guma
Štiti pod, mali otpor pri pokretanju. Za neravne i loše podove, visoka otpornost na habanje, otpornost na temperature od –30 °C do +60 °C. Sivi kotači ne ostavljaju tragove.
Nosivost ++
Otpor pri pokretanju i otpor kotrljanja ++
Zaštita poda ++++
Nema trošenja ++
Visoke / niske temperature +++
Kompatibilnost s kemikalijama ++
Poluelastična puna guma
Dobra otpornost na habanje, bolji otpor pri pokretanju od standardne, štiti pod, temperaturna otpornost od –30 °C do +80 °C.
Nosivost +++
Otpor pri pokretanju i otpor kotrljanja ++
Zaštita poda ++++
Nema trošenja +++
Visoke / niske temperature +++
Kompatibilnost s kemikalijama ++
Potpuno elastična puna guma
Vrlo elastična. Velika nosivost, vrlo mali otpor pri pokretanju. Vrlo ugodno kotrljanje. Visoka razina otpornosti na habanje. Temperaturna otpornost od –30 °C do +60 °C.
Nosivost ++++
Otpor pri pokretanju i otpor kotrljanja +++
Zaštita poda ++++
Nema trošenja ++++
Visoke / niske temperature +++
Kompatibilnost s kemikalijama ++
Termoplastična guma
Štiti pod, ne ostavlja tragove, tihi hod, temperaturna otpornost od –10 °C do +70 °C.
Nosivost ++
Otpor pri pokretanju i otpor kotrljanja +++
Zaštita poda +++
Nema trošenja ++
Visoke / niske temperature ++
Kompatibilnost s kemikalijama ++
Poliuretan
Velika opteretivost, posebno tihi hod. Otporna na habanje i rezove, otporna na ulja i masti te na brojne kiseline i lužine. Temperaturna otpornost od –15 °C do +80 °C.
Nosivost ++++
Otpor pri pokretanju i otpor kotrljanja +++
Zaštita poda ++
Nema trošenja ++++
Visoke / niske temperature ++
Kompatibilnost s kemikalijama +++
Poliamid
Tihi hod, otporan na pucanje, većinom otporan na kiseline i lužine. Ne zahtijeva održavanje. Visoka razina otpornosti na habanje. Temperaturna otpornost od –20 °C do +80 °C.
Nosivost +++
Otpor pri pokretanju i otpor kotrljanja ++++
Zaštita poda ++
Nema trošenja +++++
Visoke / niske temperature +++
Kompatibilnost s kemikalijama ++++
Lijev
Visoka nosivost. Otporan na habanje. Neosjetljiv na udarce, otporan na ulja. Ne zahtijeva održavanje. Temperaturna otpornost od –15 °C do +350 °C uz odgovarajuće uležištenje i uporabu specijalne masti u kliznom ležaju.
Nosivost +++++
Otpor pri pokretanju i otpor kotrljanja ++++
Zaštita poda +
Nema trošenja +++++
Visoke / niske temperature +++++
Kompatibilnost s kemikalijama ++++
Pneumatski kotači
Mali otpor pri pokretanju na lošim podlogama. Vrlo dobra amortizacija, štite podove. 1x tjedno provjeriti tlak zraka.
Nosivost +
Otpor pri pokretanju i otpor kotrljanja ++++
Zaštita poda +++++
Nema trošenja ++
Visoke / niske temperature ++
Kompatibilnost s kemikalijama ++
Kotači od PU gume otporni na bušenje
Mali otpor pri kretanju na lošim podlogama. Dobra amortizacija, ne ostavlja tragove.
Alternativa pneumatskom kotaču.
Nosivost +
Otpor pri pokretanju i otpor kotrljanja ++++
Zaštita poda +++++
Nema trošenja ++
Visoke / niske temperature ++
Kompatibilnost s kemikalijama ++